miercuri, 15 februarie 2017

Interviu Liliana Gabroveanu - autoarea cărții ,,Muzicanții de bronz”


Bună, dragii mei șoricei de bibliotecă! Azi ne încântăm cu un nou interviu pe blogul nostru, un interviu cu Liliana Gabroveanu. Ca să nu uităm de copilul din noi și de copilărie, vă invit să descoperim împreună secretele poveștilor scriitoarei.

Șoarece de bibliotecă: Care este istoria scrisului? Cum ați început să scrieți?


Liliana Gabroveanu: Nu ştiu să spun acum… de ce mi-a venit să scriu. Pur şi simplu! Chiar nu pot explica. Era o noapte de iarnă vijelioasă…început de 2015. Familia dormea, sufrageria era cam pustie, fără televizor şi fără mobilă, de abia ne mutasem. În mintea mea am cochetat mereu cu poveştile pentru copii, poate pentru că tânjesc după acea perioadă minunată a copilăriei mici. Am creionat primele mele trei poveşti, așa, într-o joacă, apoi le-am postat pe pagina mea de facebook. M-am aşezat pe pat cu chip să adorm. Se făcuse unu noaptea şi vântul urla afară ca în filmele de groază. Apoi mi-am zis… Dumnezeule Doamne, cine te crezi să laşi cele trei poveşti ca să fie citite public? M-am sculat ca un arc detensionat şi m-am dus glonţ la calculator. Când l-am deschis, pagina Poveste cu întrebări, care nu era în lista mea de prieteni, deja citise şi comentase, frumos chiar atunci. Am intrat în vorbă prin mesaje la vedere şi mi-a spus ca nu cumva să şterg poveştile, că sunt frumoase şi cu miez! Aşa a început totul…

ȘB: Care este povestea cărticelei Muzicanții de bronz? De unde a plecat ideea?
LG: Muzicanţii de bronz, mda… este ceva din suflet, ca o eliberare, ceva terapeutic… Cartea cuprinde 13 texte, reluări mai vechi dar şi texte noi. Povestirile sunt reale, personajele reale. Am scris în memoria lor. Să se ştie pentru cei care citesc ce li se poate întâmpla în viaţă. De aceea proza mea are îndemn moral. Îndeamnă la introspecţii.

ȘB: Cum ați ales temele/secvențele?
LG: Temele au fost uşor de ales, fiind reale, la îndemână, poveşti ce m-au frămânat pe pacursul vieţii prin traiectoria lor, ori cinică, ori dramatică, ori pasivă datorită resemnării.

ȘB: Cum ați ales titlurile celor trei cărticele: Muzicanții de bronzArhiva de măști și Secvențe.
LG: Arhiva de măşti, sunt primele texte, ca să zic aşa, în stare iniţială, cele de dinainte de a le posta pe diferite pagini de lectură sau pagini cu scriitori consacraţi. Pentru că am avut şi critici de genul că această primă carte are la fiecare final de proză scurtă concluzii asemănătoare…ha, ha! Zonei crepusculare. Am reparat asta reluând o parte din textele primei cărţi la care am adăugat alte cinci texte noi în Muzicanţii de bronzSecvenţele, oh, da… este o carte de buzunar, care a vrut să mă caracterizeze: două texte de proză scurtă(unul complet nou şi o reluare mai veche), la care am adăugat un basm complet nou. Am vrut să spun că aceasta este cartea mea de vizită! Titlurile au fost alese din considerente emoţionale.

ȘB: În ce personaj vă regăsiți?
LG: În foarte multe, din păcate, şi nu vreau să dezvolt aici. Ţine de intimitate…

ȘB: Mi-a plăcut mult povestea Afrodita. Spuneți-mi ceva despre ea, ceva ce nu reiese din ce ați scris.
LG: Afrodita, personaj real, o luptătoare. Nu pot spune că este personajul meu preferat dar reflectă personalitatea actuală de succes.

ȘB: Ați avut vreo lansare de carte? Dacă da, unde s-a ținut și cum v-ați simțit?
LG: Prima mea lansare, şi singura, a fost cea a cărţii de poveşti Fata din codru de la clubul Tan-Tan din Bucureşti. Am avut alături oamenii editurii Art Creativ Bucureşti. Sunt un om timid, chiar dacă am cântat la vioară şi în calitate de solist pe scenă. Nu-mi plac reflectoarele, ci mai degrabă, să ofer din umbră ce am de oferit! Sincer, nu mă interesează lansările chiar dacă sunt conştientă că te face cunoscut în lumea oamenilor importanţi.

ȘB: Este ceva ce ați vrea să știe cititorii dumneavoastră despre cărțile scrise?
LG: Simplu: cred că ceea ce mă defineşte ca om este improvizația, elementele fantastice. Prin urmare, de acum înainte mă voi axa pe povestirile din lumea animalelor şi pe poveştile fantastice. Şi cred că cele mai reuşite texte de până acum sunt cele pentru copii.

ȘB: Ați dori mai mulți cititori? Ce le-ați spune ca să încerce cărțile?

LG: Nu mă pricep la marketing. De aceea am postat pe diverse pagini ce am crezut că este mai frumos, ca să văd reacţiile cititorilor. În ultima vreme m-am decis să ofer volume în concursuri, cum bine se poate observa pe pagina mea de facebook. De asemeni, am oferit cărţile mele bibliotecilor din ţară, ca să aibă acces la ele câţi mai mulţi cititori.

ȘB: Spuneți-mi câteva lucruri despre dumneavoastră. Cine sunteți, ce faceți.
LG: Am fost inginer mulţi ani. M-am reprofilat, alegând ca hobby-ul meu de-o viaţă să devină în sfârşit profesie. Acum sunt profesor de educaţie muzicală.

ȘB: Cum v-ați descriere ca personalitate?
LG: Aşa cum am spus mai sus, sunt un om timid, am ales calea prieteniei. Sunt un om al lucrurilor ce ţin de armonie.

ȘB: Specificați 3 hobby-uri.
LG: Muzica, pictura, literatura.

ȘB: Ce gen literar preferați și care este autorul favorit?
LG: Prefer genul epic. Chiar dacă sunt un om sensibil, niciodată nu am fost aproape de genul liric. Din păcate, nu citesc poezie.
      E greu să spun un singur favorit. Dintre ai noştri, clar Cezar Petrescu. Dintre străini, clar Dostoevski. Acum m-am decis ca să citesc literatură contemporană(SolenoidFata din tren).

ȘB: Numiți 3 cărți care v-au impresionat.
LG: Baletul mecanic de Cezar Petrescu, Idiotul de Dostoevski, Bucuria de a trăi de Emile Zola.

ȘB: Ce îmi puteți spune despre viitorul creației dumneavoastră? Aveți de gând să continuați cu scrisul? Ce planuri aveți?
LG: Pentru moment am hotarât să mă opresc. De ce? Ca să scrii bine trebuie să citeşti mult şi să faci recenzii. Este ca un fel de training necesar. Recunosc, că poate m-am hazardat începând să aştern rânduri, poate cam necizelate, adică fără nicio pregătire în domeniu, fără cursuri de writing, fără facultate umanistă, de genul Litere sau Limbi străine. Am scris cum am simţit. Pentru viitor îmi doresc mai mult, să progresez. Şi atunci cu siguranţă voi apărea din nou pe bloguri.

ȘB: Vă așteptăm cu drag!
LG: Vă multumesc pentru acest interviu.

Mulțumesc și eu pentru timpul acordat și bunăvoința dumneavoastră de a-mi răspunde la întrebări. Am aflat lucruri interesante despre autoarea Liliana Gabroveanu și sper să vină curând cu noi lansări, să auzim că se întoarce la scris și ne împarte din propria experiență învățăturile vieții. Mulțumesc, Liliana Gabroveanu și mult succes în continuare!

Toate gândurile mele bune,
Șoarecele de bibliotecă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu