duminică, 20 mai 2018

Lectura – mai mult decât o simplă pasiune



Probabil deja ați observat că mai am încă o pasiune la fel de mare ca și aceea pentru lectură. Și cum nu sunt foarte asemănătoare, m-am gândit că nu e o idee rea totuși să le combin. Ce anume? Numerele și literele. Nu este chiar atât de ușor să te joci cu cifrele, dar nici imposibil. Eu am încercat și uitați ce a ieșit: un nou proiect: MULTE CĂRȚI, PUȚINE CIFRE.
Și acum să vă explic cum a început totul. Foarte simplu, de la o întrebare. Mai exact, am vrut să aflu câte cărți ați citit  pe parcursul unui an întreg din totalul celor propuse (dacă a existat cumva un astfel de plan). Astfel, răspunsurile voastre m-au ajutat să concep un proiect mai complex, mai laborios, care arată cam așa:
1.      Conținutul proiectului
Așa cum vă spuneam ideile mele reprezintă o combinație între cifre și litere. La ce ajută cele două elemente? Literele (adică lectura) ne vor conduce spre o stare de relaxare și confort, în timp ce numerele ne vor oferi precizie și exactitate. Altfel spus, vom căuta echilibru și control între diversele locuri pe unde ne vom plimba. Deci, ... să-i dăm drumul!
Mai devreme vă spuneam că m-a interesat câte cărți ați citit. Așa că, m-am gândit, cum ar fi să vă zic eu care este numărul cărților citite. Și nu mi-am făcut o listă cu ce anume voi citi. Voi fi spontană, voi alege orice carte doresc, oricând doresc. Nici nu mi-am stabilit un interval de timp în care trebuie să citesc o carte. Vreau ca nimic să nu mă constrângă. Vreau să citesc cu plăcere orice consider eu că merită să-i acord atenție.
Și totuși, cum ar fi să am o evidență clară și asupra numărului de pagini citite? Iar dacă voi reuși să repet acest proiect de mai multe ori voi avea mai multe repere de comparație. Cine știe?
Dar, nu pot ignora în totalitate, latura temporală. Adică, mi se pare interesant să analizez și să constat câte zile am/nu am citit pe tot parcursul proiectului. Vă întrebați de ce vreau să aflu acest lucru? Pentru că, din punctul meu de vedere, ziua în care am reușit să citesc este una mai bogată decât cele în care nu am reușit să fac asta. Mai mult decât atât, acel timp destinat lecturii este unul ”fructificat” sau valorificat cu lucruri utile. Adunate la un loc clădesc bazele unui zid puternic. Iar pentru a afla alte detalii la fel de importante nu este dificil. Adică, voi putea stabili foarte ușor mai departe în care lună am citit cele mai multe sau mai puține cărți și pagini, precum și luna în care am citit în cele mai multe sau mai puține zile.
Ei bine, nu mă gândesc să mă opresc aici. Vreau să mai țin cont și de alte aspecte precum: numărul cărților cumpărate.
Cum aș putea ignora acest amănunt? Îmi place mult să cumpăr cărți, și nu orice fel de cărți. Sunt mereu atentă la copertă (prefer coperta cartonată), culoare, calitatea hârtiei, etc. Pentru mine este relaxant să mă plimb printre rafturile cu cărți, să caut romanele preferate, să le răsfoiesc și să aleg produsele de care am nevoie.
Și mai mult îmi place să dăruiesc cărți prietenilor, rudelor, colegilor și nu numai lor. Mă bucur atunci când reușesc să aduc fericirea pe chipul celor care își doresc să aibă acele cărți, dar și mai mult atunci când reușesc să insuflu cuiva plăcerea pentru lectură sau să-i stârnesc curiozitatea. Faptul că am reușit să determin o persoană să înceapă să citească o carte este o speranță în plus că există posibilitatea ca el/ea să-și dorească să citească mai mult decât o singură carte.
Totodată, nu pot să nu menționez că mai și primesc cărți. Și cred că pentru orice pasionat al lor este cel mai frumos și prețios cadou, nu-i așa? Apreciez aceste gesturi și chiar mă bucur de ele (cum și voi cred că o faceți de altfel). Și de aici voi ține cont dacă voi reuși să citesc vreuna, nu se știe. Am multe cărți în bibliotecă care își așteaptă rândul, dar nu după acest criteriu îmi voi alege lecturile.
2.      Perioada proiectului
Dacă tot am stabilit, într-o oarecare măsură, ce și câte cărți voi citi, acum să vă spun și intervalul de timp în care le voi face pe toate. Poate deja v-ați dat seama. Da, am nevoie de tot anul 2018. Nici nu știu de ce am așteptat atât până să vă dezvălui toate astea pentru că eu am pus totul în aplicare încă de la începutul anului. Poate veți încerca și voi.
De asemenea, mi-am propus ca în 2018 să particip la cât mai multe evenimente culturale, pe care vi le voi împărtăși și vouă. Sper să vă placă!
3.      Tipuri de cărți citite
Deja v-am dezvăluit un detaliu important, și anume, acela că voi citi orice doresc fără a ține cont de o listă stabilită anterior demarării proiectului. Și cred că vă gândiți că nu voi renunța nici la romanele psihologice, dar nici nu voi face un pas înapoi de la noile apariții. Așa că, nu ezitați să citiți. Citiți orice, numai citiți!
4.      Părerea personală
Nu m-am gândit niciodată că voi putea pune în aplicare un astfel de proiect. Nu pentru că este unul complex, nici pentru că trebuie făcută o analiză atentă pe parcursul unei perioade mari de timp, ci pentru că am un program destul de încărcat, motiv pentru care deseori sunt nevoită să renunț la pasiunile mele (cititul și scrisul) pentru a îndeplini alte sarcini ”mai importante”. Poate acesta este și motivul pentru care nu am îndrăznit să vă dezvălui proiectul meu, deși până acum, l-am respectat cu rigurozitate.
5.      Obiectivele mele
Ce urmăresc de la acest proiect? Păi, voi specifica următoarele:
  • Nu vă impuneți reguli stricte în ceea ce privește cititul cărților (de exemplu, un anumit număr de pagini citite pe zi, X cărți citite într-o săptămână/lună, etc);
  • Citiți toate cărțile care vă plac sau care considerați că s-ar putea să vă placă;
  • Dacă nu vă permiteți să acordați mai mult timp lecturii, citiți doar câteva minute (de preferat, 30 de minute), important este să transformați această activitate într-un ritual efectuat zilnic;
  • Încercați să descoperiți plăcerea de a cumpăra sau de a dărui cărți;
  • Împărtășiți cu ceilalți bucuria de a citi.
În concluzie, acest proiect a fost mai mult un plan creat pentru mine în care mi-am propus să-mi depășesc standardele și să ating noi performanțe. Acum, nu mai îmi aparține, în totalitate, numai mie. Puteți încerca și voi! Mai mult, îmi puteți spune cum vi se pare și dacă vă place.


Cu drag,
Șoarecele de bibliotecă!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu