sâmbătă, 25 august 2018

Cum pot alege o carte bună?



De multe ori ne amăgim singuri spunându-ne că nu avem suficient timp pentru a face ceea ce ne place. Mai mult, chiar am întâlnit persoane care ziceau că nu citesc pentru că nu au timp pentru asta. Și cu atât mai puțin să caute cărți bune și să nu piardă timpul citindu-le pe cele care nu sunt pe placul lor.
Așa că m-am gândit să le ofer acestora și nu numai lor câteva sfaturi care să-i ajute să găsească mai ușor cărțile care sunt pe gustul lor. Uitați care sunt sugestiile mele:
·         Cărțile magice din bibliotecă
Tind să cred că în fiecare casă sunt câteva cărți care, dacă încă nu și-au găsit un cititor, atunci mereu își caută unul. Deci, nu vi se pare un bun început să alegeți ca primele lecturi să fie chiar dintre cărțile pe care le aveți deja? Eu , una, așa am procedat. Nu pot spune că mi-au plăcut toate pentru că nu a fost așa, dar făcând astfel am învățat singură ce criterii să folosesc în alegerea cărților preferate. Și mai ales să nu mai citesc cărțile Sandrei Brown (sper să nu supăr pe nimeni făcând această afirmație). Totuși, vă pot spune romanul de care m-am bucurat din plin chiar dacă era cam vechi și paginile puțin îngălbenite: ”Doamna Bovary”. Cu această ocazie țin să îl recomand încă o dată.
·         Cărțile care ne recomandă alte cărți
Da, da, da ... sunt multe astfel de cărți. Iar dacă până acum nu ați găsit o astfel de carte, vă recomand una: ”Cititorul din peșteră”. Conține o mulțime de astfel de sfaturi. (recenzia aici: https://soarecedebiblioteca1.blogspot.com/2018/07/recenzie-cititorul-din-pestera.html)
·         Internetul
Dacă deja ați prins gustul și vă place să citiți, internetul vă poate ajuta foarte mult să găsiți viitoarele lecturi preferate. Cum? Căutând pe Google alte cărți scrise de autorii preferați sau alte cărți din categoria celor care vă place mai mult. Câteva sugestii?
De exemplu, dacă veți căuta cărți din categoria ”romane beletristice” veți găsi operele scrise de marii scriitori clasici ca: Dostoievski, Tolstoi, Cehov, Steinbeck, etc. Ori dacă sunteți tentați să citiți romane clasice de dragoste, veți găsi sugestii ca:
ü  Jane Eyre – C. Bronte;
ü  Mândrie și prejudecată – J. Austin;
ü  La răscruce de vânturi – E. Bronte;
ü  Pe aripile vântului – M. Mitchell, etc.
·         Recenziile și diversele articole literare
Și în acest caz tot internetul vă poate sări în ajutor. Dacă tot ați decis să vă căutați singuri cărțile pe care să le citiți, de ce să nu vă informați mai întâi ce idei conține cartea recomandată pentru că sunt mulți pasionați de lectură care aleg să-și expună în scris ideile și impresiile legate de anumite cărți? Mult mai ușor vă veți decide așa. Iar articolele care conțin mai multe cărți recomandate sunt ”adevărate comori”. Mai multe sugestii, mai multe cărți de citit. Cred că fiecare dintre voi aveți în wishlist o mulțime de cărți, de fapt cred că aceasta nu se va termina niciodată, nu-i așa? Cel puțin a mea e foarte luuungă!
·         Recomandările prietenilor
De câte ori nu ați ascultat cu atenție și interes părerile unui prieten legate de ultima carte pe care a citit-o? Fie că ați recunoscut sau nu, poate, a doua zi ați alergat la o librărie și ați cumpărat-o. Apoi, la prima întrevedere nu ați ezitat să vă spuneți proprile păreri. Vi se pare cunoscut? Mie, da! Așa am făcut eu cunoștință cu ”Picătura de aur” a lui Tournier sau ”Alchimistul” de P. Coelho ori ”Crimă și pedeapsă” de F. Dostoievski. Nu pot uita nici cât de impresionată am fost de romanul ”Scrisori către un tânăr romancier”de M. V. Llosa, pe care, bineînțeles că, i-am returnat-o și, din păcate, nici până astăzi nu am reușit să o găsesc și să o achiziționez pentru a o putea adăuga prețioasei mele colecții. Sunt 9 ani de când caut această carte și ceva îmi spune că nu o voi găsi prea curând.
Așa că nu ezitați să vorbiți cu amicii voștri despre cărți, nu le ignorați părerile și sugestiile și reveniți ulterior cu proprile impresii.
·         Citiți descrierea de pe spatele coperții
Deseori, mi se întâmplă să mă abat de la lista stabilită anterior și să cumpăr cu totul alte cărți decât cele pe care mi le-am propus deja. Plimbându-mă prin librărie, rătăcind printre rafturi și răsfoind mai multe pagini este greu să rezist tentației de a nu studia și alte volume decât cele de pe listă. Și cum altfel pot alege pe una dintre aceste cărți dacă nu citesc măcar descrierea de pe spatele coperții? Folosind această metodă am decis să adaug în biblioteca personală diverse volume ca: ”Pașunile Raiului” de J. Steinbeck, ”Confesiunile unui tânăr romancier” de U. Eco, ”Viața pe un peron” de O. Paler, și multe altele.
·         Citiți cartea după ce ați vizionat filmul
Nu vă recomand să aplicați prea des această metodă, dar nu strică să încercați. Mai benefic este să procedați invers, adică, mai întâi citiți cartea, apoi vizionați filmul. Astfel, veți putea face o comparație corectă.
Să nu credeți că eu am făcut totul ca la carte că nu e așa. Și eu m-am bucurat, mai întâi, de film și abia pe urmă de carte. De fapt, după ce am văzut filmul am aflat că există și  cartea. Mai ales că, ”Înainte să te cunosc” și ”Sub aceeași stea” le-am văzut la cinema. Vă dați seama că nu am putut rezista tentației de a nu cumpăra într-un timp cât mai scurt cărțile, nu-i așa? Mai trebuie să adaug câteva aspecte, și anume, că prima carte mi-a plăcut mult, dar cealaltă ... De data asta filmul a bătut cartea!
Tot așa am descoperit și renumitele romane de dragoste ale lui N. Sparks. Toate filmele sunt absolut minunate. Și cărțile sunt convinsă că sunt foarte bune pentru că am citit romanul ”Cel mai lung drum” și da, a atins așteptările mele. Vă recomand să încercați să citiți măcar opera pe care am citit-o și eu.
·         Proprile alegeri
Dacă până acum ați urmat doar pașii enumerați mai sus, este bine de știut și de aplicat și proprile alegeri. Adică, nu este mai interesant ca uneori să cumpărați o carte doar pentru că vă place cum arată coperta sau cum sună titlul? Eu am experimentat asta și chiar mi-a plăcut cartea. Prima de care îmi amintesc acum este ”Cititorul din peșteră” care efectiv m-a fascinat.
De asemenea, puteți achiziționa cărți folosindu-vă și de alte criterii ca: autorul preferat. Da, mi-am procurat romanul ”Joia dulce” fără să știu vreun detaliu despre carte, doar pentru că îmi place cum scrie acest scriitor (anterior am citit o altă carte scrisă de el care mi-a atras atenția: ”Șoareci și oameni”) și cunosc mai multe detalii legate de viața sa care m-au impresionat mult, dar și pentru că îmi doresc să am toate cărțile lui traduse în limba română.
Sau artistul preferat. De exemplu, am citit cartea ”Muzica tăcerii” tocmai pentru a afla mai multe detalii despre viața starului pe care îl admir extrem de mult. Și chiar dacă el, Andrea Bocelli, nu este un adevărat scriitor, cel puțin pentru mine, este un om deosebit care a știut și știe să se diferențieze atât de frumos de ceilalți.
Cum vi se par aceste idei și pe care ați aplicat-o deja?

Un gând bun,
Șoarecele de bibliotecă!

2 comentarii:

  1. Aș mai menționa și faptul că Goodreads are un sistem de recomandări, care îți sugerează automat titluri pe baza celor citite. Și funcționează destul de bine :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, știu, dar până acum nu am folosit această metodă. De aceea nu am menționat-o aici. Mulțumesc mult pentru sugestie!

    RăspundețiȘtergere