duminică, 22 martie 2020

Echilibru şi savoare într-o singură farfurie



Nu este dificil să adopt un stil de viaţă sănătos atunci când am la îndemână multe alimente gustoase. Trebuie doar să fiu atentă la ce combinaţii şi la cantitatea utilizată. Sunt conştientă de faptul că mereu trebuie să existe un echilibru între minte şi corp, dar mai ales în mâncare.
A fost uşor să constat că munca la birou (adică, statul pe scaun 8 ore/zi) mi-a adus într-un timp scurt câteva kilograme în plus. Acesta a fost principalul motiv pentru care am decis să fac sport şi să încep o dietă echilibrată. Nu pot spune că am un regim alimentar pentru că nu am consultat un nutriţionist, însă îmi dau silinţa să mănânc sănătos. Aş putea să fiu foarte strictă în acest sens, dar nu vreau să nu am şi eu micile mele momente de răsfăţ. O dată pe lună nu cred că este o tragedie dacă mănânc o savarină.
             Nu e momentul potrivit să mă gândesc la dulciuri. Am pregătit o listă cu 10 produse care nu lipsesc din cămara mea:

              1. Mixul de cereale cu fructe 



            Mixul de cereale cu fructe şi un iaurt natural constituie micul dejun ideal. Este consistent şi-mi conferă o senzaţie de saţietate.

              2. Fulgii de ovăz


             Prefer să îi adaug în smoothie-ul pe care mi-l pregătesc dimineaţa înainte de a pleca la serviciu. Sunt sursa mea de energie pentru ziua care abia începe. Sunt printre cele mai sănătoase cereale de pe planetă. Aceste cereale integrale nu conțin gluten și sunt pline de proteine, minerale, fibre și vitamine.

Era de aşteptat să aibă şi o mulţime de beneficii pentru oganism: reduce nivelul de colesterol, întăreşte sistemul imunitar, protejează inima, reglează nivelul de zahăr din sânge, reduce riscul de diabet de tip 2, previne instalarea cancerului de sân, reduce apetitul, reglează nivelul tensiunii arteriale, ajută la controlul greutăţii arteriale.
3. Smochine
De fiecare dată când simt nevoia să mănânc ceva dulce, am smochine la îndemână. Consumate cu moderaţie, câteva chiar şi între mese, pot face adevărate minuni. Atât smochinele proaspete, cât şi cele uscate sunt bogate în fibre, care conferă senzaţia de saţietate, combat constipaţia, ţin sub control nivelul colesterolului şi reglează glicemia.
             De asemenea, smochinele sunt surse bogate în calciu – mineral care previne instalarea osteoporozei şi a problemelor dentare -, antioxidanţi care au rolul unui scut protector împotriva acţiunii radicalilor liberi, vitamine (A, B, C, K), potasiu, magneziu, mangan, fier.

                4. Fistic

Sunt conştientă de valorile sale nutritive (proteine, lipide, carbohidraţi, minerale de calciu, magneziu, fosfor, fier, zinc, vitamine A şi C) şi de aceea aleg să îl consum. Nu pot spune că îl folosesc într-un preparat anume. Pur şi simplu, îmi place să îl mănânc aşa crud.
            Consumul de fistic previne bolile cardiovasculare, asigură o buna parte din necesarul în vitamina E al organismului, protejează celulele nervoase, reduce riscul de Parkinson,  contribuie la regenerarea celulară, încetineşte procesul de îmbătrânire, reglează functia de reproducere, reglează activitatea muşchilor, are efect diuretic, înlătură respiratia urât mirositoare, trateaza arsurile la stomac, ulcerul gastric, efect afrodisiac, anticancerigen, scade nivelul glicemiei prin conţinutul ridicat de carbohidrati. În plus, prin conţinutul în potasiu scad valorile în caz de hipertensiune arterială.

        5. Amestec seminţe (miez floarea soarelui crud, miez dovleac crud, seminte de in, susan)

Mi-am amintit de pâinea de casă pe care o face mama de fiecare dată când ne reunim întreaga familie la masă. Deşi, încerc să exclud pâinea din dietă, la ocazii speciale nu-mi pot refuza această plăcere vinovată.
             Poate că nu este cea mai bună variantă, de aceea nu foloseşte întotdeauna toate aceste tipuri de seminţe. Este suficient şi numai cele de floarea soarelui pentru că ele conţin multe proteine, iod şi vitamina E. Şi seminţele de dovleac sunt o adevărată sursă de sănătate deoarece conţin minerale precum fosfor, magneziu, mangan, fier si cupru, zinc, dar si vitamina K. Iar, în compoziţia chimică a celor de susan se găsesc: proteine, substanţe grase, vitaminele B, D, E, F, ulei în cantitate mare, până la 65%.

             6. Pătrunjel

Este nelipsit din cămară. Fie că îl aduc din grădină (crud) sau îl cumpăr din magazine (uscat), pentru mine este un produs de bază. Îl folosesc aproape la orice preparat, începând cu supele şi/sau ciorbele şi până la tocăniţe.
Are tot atâtea beneficii nutriţionale, câte motive am şi eu să-l folosesc în mâncare: are un nivel ridicat de betacaroten, vitamina B12, acid folic, clorofilă, calciu şi mai multă vitamina C decât citricele, dar şi multe alte substanţe nutritive esentiale. Planta are efect hidratant, hrănitor, stimulează sistemul imunitar, îmbunătăţeşte capacitatea de asimilare şi de sintetizare a substanţelor nutritive a majorităţii organelor.
           7. Orez alb
Recunosc că am început să consum orez mai des abia după ce am participat la un curs despre nutriţie unde am aflat despre conţinutul său nutriţional şi de ce este gustul său atât de iubit de toată lumea. Acesta conţine proteine, carbohidraţi, antioxidanţi, fosfor, magneziu, potasiu, sodiu, vitaminele B1, B9 şi E.
Printre beneficiile sale se numără îmbunătăţirea digestiei, prevenirea acumulării kilogramelor în plus, rolul în protejarea aparatului cardiovascular, întărirea sistemului osos, prevenirea cancerului de sân, a diabetului şi a pietrelor la vezica biliară.
8. Fasole roşie
Prefer să o folosesc foarte des la salate alături de celelalte legume ca: salată verde, roşii, castraveţi şi morcovi. De multe ori, înlocuiesc carnea cu fasole roşie pentru că ambele produse conţin proteine. Totodată, fasolea  este o legumă foarte sănătosă şi bogată în substanţe nutritive. Ea este recomandată spre consum datorită conţinutului ridicat de fibre şi antioxidanţi.
             Ajută la: reducerea nivelului de colesterol, previne afecţiunile cardiovasculare, îmbunătăţeşte sănătatea creierului, accelerează procesul de pierdere în greutate.

             9. Sare de mare iodată


Nu îmi pot imagina ce gust poate avea mâncarea fără sare. De ce sare de mare? Există mari diferenţe între sarea de masă şi cea de mare, iar aceste informaţii m-au convins că am luat decizia cea mai bună.
Sarea de masă, are de obicei adăugat iod , un nutrient esențial pentru menținerea tiroidei sănătoase. Însă, adăugarea iodului poate deveni o problemă. Dacă ai o dietă echilibrată, probabil că primești o cantitate suficientă de iod, iar excesul poate duce la amețeală, dureri de cap și dereglări hormonale. În schimb, conţine câteva chimicale, menite să îi dea culoarea albă şi să împiedice formarea de bulgări.
Sarea de mare, însă este obținută prin evaporarea apei. O cantitate de apă se pune într-un vas, iar când se evaporă, rămâne pe fund sarea în stare solidă. Procesarea nu este foarte complexă, aşa că rămân şi alte minerale. Exact aceste minerale dau gustul şi culoarea, care pot să difere mult, în funcţie de apa folosită.
            Nici beneficiile nu sunt puţine: fortifică sistemul imunitar, combate astmul, ameliorează durerile musculare, combate depresia, susţine digestia.

             10. Zahăr brun


De când am aflat că zahărul brun poate fi folosit ca îndulcitor în locul celui alb şi că este mult mai sănătos, apare negreşit pe lista mea de cumpărături. Inevitabil şi fără voia noastră, zahărul rafinat este inclus în multe alte produse pe care le consumăm. De ce să nu ne ferim puţin mâncând mai sănătos? Bineînţeles că, trebuie consumat cu măsură. Este contraindicat diabeticilor, persoanelor care au probleme cu greutatea si copiilor (creează hiperactivitate). Şi să ştiţi că are un gust mai bun şi mai puţine calorii.

Dacă ar fi să compun meniul pentru o zi aţi aflat deja ce anume aş consuma la micul dejun şi la masa de prânz. Acesta arată cam aşa:

Mic dejun
1 iaurt natural de 100 grame şi o jumătate de cană cu mix de cereale cu fructe
Masa de prânz
Orez cu legume (100 grame orez, 100 grame legume)
Cina
o porţie de ciorbă de pui cu legume (morcov, roşii, pătrunjel, ţelină, leuştean, ardei)

         Vouă ce produse nu vă lipsesc din cămară?

Bibliografie:
***driedfruits.ro
***unicorn-naturals.ro
***csid.ro
***sfatulmedicului.ro
***exquis.ro
***doctorulzilei.ro
***dozadesanatate.ro

               Acest articol a fost scris pentru proba nr. 8 din cadrul competiţiei Spring SuperBlog 2020. Imaginile care apar în prezentul articol au fost preluate de pe site-ul sponsorului, Depal SRL.











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu